Een illustratie die stilletjes een grote designtrend werd

webdesign brugge

Situaties waarin illustratie geschikter is dan foto- of video-inhoud, evenals grafische mogelijkheden die moeten worden gebruikt.

Al enkele jaren op rij worden illustraties als trend herkend. Dit jaar (je zult het binnenkort zien) zullen de prognoses niet veel verschillen van die van vorig jaar – illustraties zullen weer bovenaan staan. Waarom is er zo veel vraag naar handgetekende afbeeldingen, welke unieke taken lost het op en wanneer zal iedereen er genoeg van krijgen?

Een van de redenen waarom de mode voor handgetekende afbeeldingen op de markt is gekomen, is de algemene vermoeidheid van gebruikers door foto-inhoud. Nee, natuurlijk gaat Instagram nog steeds over foto’s en het meest relevante sociale netwerk (oké, zoemer, nog steeds Tik-Tok), en de foto’s zelf, aangezien ze een trend in webdesign waren, blijven bestaan ​​- alleen de stijl verandert. Maar illustraties zijn tegenwoordig een werkende manier om je te onderscheiden van de massa. In dezelfde stijl gemaakte auteursillustraties worden steeds vaker gebruikt als aanvulling op fotografie.

Een goed voorbeeld hiervan is de visuele vormgeving van thematische media. In de meeste gevallen maken contentmanagers nog steeds de eerste foto’s die passen bij de betekenis van internet. Het kan alleen een foto zijn of een foto met een soort handgetekende afbeeldingen, maar in beide gevallen werkt de hele afbeelding niet. Aan de andere kant geeft het conceptueel doordachte ontwerp een bonus aan herkenning. In dit geval kunt u alleen tekeningen gebruiken of deze combineren met een foto. Hetzelfde geldt voor promopagina’s. Dit Awwwards-winnende InVision-project voor visuals is bijvoorbeeld typografie, illustraties en sommige afbeeldingen, niets anders. Maar de visuele frisheid van illustraties is natuurlijk niet de enige reden waarom er steeds meer vraag naar is. Er zijn ook meer pragmatische verklaringen.

Marketing is flexibeler en omvangrijker geworden

Agile marketing is al jaren een modewoord en marketingafdelingen zijn steeds meer gebonden aan tastbare KPI’s en prestatiebenaderingen. Tegelijkertijd groeit het aantal kanalen waarmee je het publiek moet “bombarderen” – buitenreclame, tv, YouTube-prerolls, advertenties op sociale netwerken, enzovoort. Het aantal kanalen verhoogt de productiekosten en vertraagt ​​de goedkeuringstijden. Daarom kiezen veel merken voor kleine, met de hand getekende geanimeerde video’s of illustraties voor statische advertenties – ze zijn gemakkelijker en sneller te maken, ze kunnen worden gewijzigd zonder het eindproduct aanzienlijk opnieuw te bewerken. Bovendien sluit illustratie een langdurige voorbereiding uit, zoals in het geval van fotografie of video-opnames: casten, locaties zoeken, zelf filmen, postproductie – en alle bijbehorende bureaucratie.

Als snelle resultaten belangrijk zijn, helpen illustraties. Wanneer een kant-en-klaar concept moet worden opgeschaald: om het volgende reclameseizoen te maken of dezelfde reclameboodschap aan te passen voor een nieuw kanaal, blijkt illustratie opnieuw een flexibeler, voorspelbaarder en goedkoper hulpmiddel.

Illustratie is de meest flexibele beeldtaal

Dit is nog een reden waarom handgetekende afbeeldingen steeds groter worden. Met andere woorden, je kunt alles tekenen, alle emoties, scènes, personages in de meest fantastische situaties. Dit is nu ongelooflijk belangrijk – toen merken eindelijk beseften dat als je een jong publiek voor je wilt winnen, het belangrijk is om moedig en gedurfd te zijn, en geen clichématige oplossingen te gebruiken. Gekke afbeeldingen en plots – dit alles had op een andere manier kunnen worden gerealiseerd, maar het zou veel duurder zijn geweest.

Illustratie is iets waar iedereen dol op zal zijn

De algemene regel is dat merken (in de eerste plaats westerse, maar ook binnenlandse merken er binnenkort bij zullen komen) de meest zachte, gemiddelde, abstracte beelden in communicatie willen gebruiken. Dit wordt niet alleen gedaan om gelijkheidsstrijders te vleien, er is een eenvoudigere reden: elke consument zou zichzelf gewoon met het beeld moeten associëren. En dit is het gemakkelijkst te bereiken als het personage geen uitgesproken kenmerken heeft. Dit abstractieniveau bevrijdt het brein van de kijker van opgelegde informatie: in plaats daarvan ziet hij emoties “gezuiverd van persoonlijkheid”, ziet hij lijnen en kleuren, vat de stemming op en vermoedt de rest. In feite is de mode voor abstractie een “nieuwe lezing” van de klassiekers. Denk aan hetzelfde “model van een ideaal en gelukkig gezin” uit tv-commercials: vader, moeder, zoon, dochter, gouden Labrador retriever. Deze formule is ontwikkeld om het voor de meeste gezinnen gemakkelijker te maken om zich te associëren met mensen op het scherm.

Wat er nu gebeurt, is ongeveer hetzelfde, een nieuwe ontwikkelingsronde van het idee, nu omgezet in een illustratie. Facebook is in dit geval een voorbeeld van deze stijl:

De ansichtkaarten, die iedereen natuurlijk zag, bevatten constant karakters van onbepaalde huidskleur, leeftijd en lichaamsbouw. Er zijn miljarden gebruikers, maatschappelijke verantwoordelijkheid is heel tastbaar.

Illustratie kan de basis worden van de huisstijl

Ten slotte is er nog een reden waarom illustraties populair zijn: de identiteit die erop is gebouwd, zal bijna altijd emotioneel en gedenkwaardig zijn.

Over illustraties als basis van huisstijl is er een goed artikel over de evolutie van de visuele stijl van Dropbox, die toch altijd trouw is gebleven aan illustraties.

Tegelijkertijd zijn merken helemaal niet verplicht om een ​​specifieke, “modieuze” stijl te gebruiken – uiteindelijk hangt het allemaal af van de lokale details. MetaMusic heeft bijvoorbeeld een huisstijl opgebouwd met dunne lijnen – ze lezen perfect gitaarsnaren.

Illustraties gestileerd onder etnische ornamenten helpen het Inca-theemerk om een ​​product te presenteren met een uitgesproken “nationale” kleur.

Alles hierboven samengevat: illustraties zijn relevant voor elke merkcommunicatie, ongeacht het kanaal, ze zijn flexibeler dan foto’s of video’s, gemakkelijker te schalen, zodat een zo breed mogelijke groep mensen zich kan associëren met de helden van de foto. En tegelijkertijd zien ze er gewoon esthetisch uit en kunnen ze zelfs de basis vormen voor een huisstijl.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/

Written by