De rol van Social Media wordt voor internet marketing steeds belangrijker en groter. Dit is op zich niet vreemd gezien het enorm hoge aantal gebruikers van de verschillende Social Media platforms zoals onder andere Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. De kracht van Social Media zit hem in de “onpartijdigheid”. Wanneer een vriend je iets aanbeveelt, moet het wel goed zijn, dit in tegenstelling tot advertenties en dergelijke. Daarnaast functioneert Social Media steeds meer als een soort zoek machine. Dit is eigenlijk gebaseerd op hetzelfde principe als hiervoor, wanneer een vriend een antwoord geeft op een vraag, is het reeds getest en onpartijdig. Het is niet voor niets dat Facebook sinds kort ook open is voor het bedrijfsleven. Echter ook bij Social Media marketing, als onderdeel van internet marketing, is en blijft content marketing essentieel. Zonder goede en relevante content, misschien wel verkeer, maar zeker geen blijvende bezoekers naar en op uw website. Social Media en marketingVoordat Social Media marketing het karakter had zoals het er nu uitziet (overigens zal dat de komende jaren continue evalueren), werd er zeer veel gebruik gemaakt van pop-up advertenties. Daar dit absoluut niet doelgroep gericht was en daarbij ook irritant werkte, kwamen er al snel pop-up blockers. Rond 2004 ontstond de aanzet tot de eerste Social Media platforms en vanaf 2006 werden die steeds meer gebruikt om gebruikers filters en doelgroep gerichte campagnes te implementeren. Enkele jaren daarna ontstond de mogelijkheid elkaar over producten en diensten te informeren en aan te raden, wat gevolgd werd door “liken”, “sharen” en dergelijke. Dit werd viral marketing genoemd, eigenlijk was het virtuele alternatief voor mond-op-mond reclame (nog steeds de sterkste vorm van adverteren!). Elementair voor viral marketing is te weten dat door mond-op-mond reclame ook een naam (reputatie) eenvoudig kapot gemaakt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan Buckler en Youp van het Hek. Reputatie Management is een belangrijk onderdeel van Social Media marketing. Internet marketing, successenHet oudste en eigenlijk nog steeds bestaande succes voorbeeld is Hotmail. Midden 1996 startte Hotmail als eerste met gratis web mail diensten, eind van het jaar had Hotmail al 500.000 gebruikers. Hotmail voegde een beschrijving en een link toe aan de “handtekening” van iedere verzonden mail om nieuwe gebruikers over te halen gebruik te gaan maken van de Hotmail diensten. Daar dit leek op een advies van de zender, werd dit als aanbeveling gezien en eenvoudig overgenomen. Hierdoor had Hotmail een jaar later 8,5 miljoen gebruikers. En dit zonder kosten voor Hotmail en de gebruikers. Het verdien model van Hotmail was eenvoudig, er werd betaald voor advertenties en hoe meer gebruikers, hoe meer views, hoe meer inkomsten. In 1998 had Hotmail al meer dan 12 miljoen gebruikers. Microsoft kocht het bedrijf, een kleine 2 jaar na oprichting, voor 400 miljoen USD. Voor dit bedrag kocht Microsoft de toegang tot een gigantisch klanten potentiaal. Hotmail is het eerste voorbeeld hoe, soms eenvoudig en voor weinig kosten, internet marketing kan leiden tot een serieus succes en enorme omzetten. Hotmail wordt vandaag de dag nog steeds gezien als een van de slimste en meest effectieve internet marketing strategieën van het begin van internet (en zelfs nu dient het nog als voorbeeld). Goede internet marketing bepaalt de kracht van uw organisatie. |